
Law suits set OB markers for foreign commentators 
 
Alicia Wong 
Today, 23 September 2009 
 
It has been banned in Singapore since 2006, but many here will remember the Far Eastern 
Economic Review’s legal battles with the Government. 
 
Institute of Policy Studies research fellow Azhar Ghani said that the lawsuits against the 
magazine helped “set out the markers on where foreign commentators can go and are not 
supposed to go”, as well as “the benchmark on actions the Government is prepared to take” in 
response. 
 
In 1987, the magazine published an article claiming that Mr Lee Kuan Yew, who was Prime 
Minister then, threatened to use Internal Security Act (ISA) powers against four Catholic priests 
and was against the Catholic Church. Mr Lee sued for defamation and was awarded $230,000. 
In the 1970s, former journalist Ho Kwon Ping, now a successful Singapore businessman, was 
detained for two months under the ISA for articles published in the magazine deemed 
incendiary. 
 
The 63-year-old magazine’s most recent run-in with the Government was over a 2006 article on 
Singapore Democratic Party secretary-general Chee Soon Juan. 
 
The High Court ruled last September that the publisher and editor of the magazine had defamed 
Prime Minister Lee Hsien Loong and Minister Mentor Lee. By then, people were no longer 
surprised by the lawsuit, said Mr Azhar. 
 
Political observer Ho Khai Leong, who recalled using the magazine for research in the 1980s 
when he was a graduate student, also noted its “very turbulent relationship with the Singapore 
Government” and how the lawsuits made it “a notorious news magazine in this city state”. 
Lamenting its closing, he said: “It had a very good reputation for in-depth coverage of (Asia-
specific) politics and business news.” 


